Layakkah Aku Untuk Terus Berada Di Atas Jalan Ini?

Tuesday, December 7, 2010

Wajarkah Berkongsi Hubungan di Rangkaian Sosial?

1:45 AM Posted by freezer_91 4 comments

-picture by `Synfull of deviant art-


Sebenarnya sudah lama perkara ini saya perhatikan. Sejak saya mula-mula terjebak dengan virus-virus rangkaian sosial lagi. Dimulakan dengan friendster, myspace, twitter, dan yang paling terkenal sekarang adalah facebook.

Ya. Hubungan yang saya maksudkan adalah status hubungan cinta anda. Saya bukanlah jenis orang yang cemburu melihat pasangan ini berjiwang-jiwang manja di facebook, cuma keadaan itu menyebabkan rasa kurang selesa lahir dalam diri. Terus terang saya katakan di sini, rasa meluat.

Saya membuat post ini bukanlah nak bagitahu bahawa 'couple sebelum kahwin' itu haramla apa la. Saya tahu yang semua di kalangan kita pun sudah sedia maklum tentang hal ini. Lagipun sudah berapa puluh artikel disebarkan di internet tentang haramnya kita couple. Tak juga masuk-masuk dalam fikiran sesetengah orang.

Kita cuba lihat di facebook. Dah semacam drama sinetron saya melihatnya. Kadang-kadang si romeo buat status "ILYSM". Yela, zaman sms sekarang, semuanya nak ringkas. I Love You So Much. KNGRBXPTTSSD. Faham tak apa yang saya tulis? Kalau nak guna ringkasan baik tak payah taip, telefon sahaja si dia. Kalau dunia ini semuanya ringkas, mungkin gaji kerja translator lebih tinggi daripada seorang doktor. Lepas ini, boleh la kita semua ambil PhD dalam bidang merungkaikan ringkasan bahasa.

Mungkin satu hari nanti penulis novel cinta akan ke facebook mereka untuk mendapatkan ayat-ayat jiwang. Maklumlah, ayat orang tengah bercinta. Semuanya manis. Mengalahkan Shakespeare, jika nak dibandingkan dengan Sonnet 18, memang jauh lebih mantap ayat orang bercinta. Kadang-kadang apabila melihat status mereka, saya tergelak sendiri., saya sendiri tidak tahu mengapa.

Bukanlah saya hendak mencaci mereka ini semua. Tapi tidak perlulah terbawa-bawa kehidupan di luar ke dalam internet. Tidak perlulah untuk meluahkan isi hati di dalam internet. Bukankah dunia sudah maju? Cukuplah sekadar bagi mesej melalui telefon bimbit sahaja. Kalau tiada kredit sekalipun, bukankah facebook menyediakan ruangan chat di bawah? Jadi timbul satu persoalan di sini. Mengapa hendak membuat status secara terang-terangan? Adakah sekadar untuk menunjukkan anda sangat menyintainya kekasih anda? Ataupun anda sekadar hendak memberitahu rakan-rakan anda bahawa anda mempunyai seorang kekasih yang sangat kacak? Ada sedikit ketidakjujuran di situ nampaknya. Cinta, penuh dengan penipuan.

Bagi sesetengah orang, benda ini mungkin romantik. Tapi, secara lahiriahnya, rangkaian sosial dinamakan sebagai namanya adalah kerana seluruh pelosok dunia boleh melihat apa yang anda tulis. Jadi, bagi gadis-gadis di luar sana. Adakah anda pasti bahawa profile anda tidak di-stalk oleh orang lain? Jujur saya katakan di sini, walaupun anda sudah mempunyai seorang kekasih, mungkin ada antara rakan-rakan anda cemburu dengan perhubungan anda dan seterusnya cuba "meretakkan" rumahtangga yang telah anda bina selama ini. Berlakulah sumpahan di sana sini. "Hoi perempuan, ko ingt muka ko lawa sgt ke ah nk mngorat pkwe ak? Sial". No comment...

Jom-jom. Ada lagi. Kita ambil contoh. Minah in a relationship with Ali. Satu hari, Ali terjumpa dengan perempuan sekolah rendah dia dahulu, Rogayah. Terlalu cantik bagi Ali. Jika nak dibandingkan dengan Minah. Bezanya langit dan bumi. Tidak terbeza. Dahla si Rogayah sudah meminati Ali sejak sekolah rendah lagi. Lalu, berlakulah transformasi teman perempuan Ali. Minah ditinggalkannya, Rogayah diambilnya. Sekarang, Ali is in relationship with Rogayah.

Sudah-sudahla tu, anda sudah membuat ramai orang terseksa dengan status anda. Janganlah bagi kami semua dosa percuma dengan membaca status anda itu. Kasihanilah kami.

"Siapa suruh kau baca. Dah xsuka, remove jela friend"

Dan saya menjawab. Kalaulah saya tidak pernah mengenali anda...

Apapun, post ini hanyalah sekadar perkongsian untuk semua. Bagi yang kecil hati diharap berlapang dada. Saya hanyalah insan kerdil di hadapan Tuannya, dan cuba untuk menyedarkan kita semua. Kerana artikel couple itu haram sudah banyak. Jadi saya cuba mengambil alternatif lain untuk menyedarkan kita semua terutamanya diri yang sedang menulis ini. Supaya kelak kita tidak menjerit, melaung, melalak di dalam kubur.

Apapun, couple tetap haram. Sudah-sudah la tu bercouple. Jom berhalaqah pula.

p/s : sedang menunggu The Social Network habis download, buat post ni dulu..



-freezer_always-
-07/12/2010-
-2:50 a.m.-

4 comments :

  1. betul betul
    btw, baik download subtitle The Social Network tu. Mark Zuckerberg kecek laju nok mapuhhhhhhhhh x dae nakak gapo dio kecek tu

    ReplyDelete
  2. meluat dan penat dengan orang yang macam ni..
    apa pun, syitah selalu nasihat diri ni jangan meluat dengan pembuat dosa, tapi meluat dengan dosa-dosanya, dengan itu, tidak akan ada hijab antara kita ngan dia.

    p/s : berminat juga nak tahu apa strategi budak yahudi tu buat duit. nanti boleh copy ea? hehe

    ReplyDelete
  3. ftn fth : skit hti la plak ble tgk cte nie..sian kt eduardo..=.="

    nini : upin & ipin?haha..

    syitah : betul2..stuju sgt2..dh xpyh tgk cte uh.skit hti jh..^^

    ReplyDelete