Layakkah Aku Untuk Terus Berada Di Atas Jalan Ini?

Thursday, March 24, 2011

Esok Aku Sudah Tiada Lagi

4:14 AM Posted by freezer_91 1 comment
-google-

Village Situ Sini
24/3/2011
3.00 p.m.
(Status : IMSE undone~)

Alhamdulillah, betapa besarnya nikmat yang Allah telah curahkan kepada kita setiap hari. Udara yang disedut tiada pernah dipinta di dalam doa kita. Air di laut dan sungai akan senantiasa mengalir walaupun tanpa tadahan tangan dari kita. Itulah tanda betapa sayangnya Pencipta kepada makhluknya. MasyaAllah, mengapa kita tidak pernah melihatnya sebelum ini?

"Dan jika kamu menghitung nikmat Allah, nescaya kamu tidak dapat menentukan jumlahnya. Sesungguhnya Allah benar-benar Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." [QS. An-Nahl, 16: 18]

Bangunnya kita di pagi hari, terus melupakan Allah. Saat di mana mata kita tertutup di malam hari, dan terbuka di pagi hari, di manakah Allah di hati kita? Cuba bayangkan di saat kita tidak lagi dapat membuka mata, tidak dapat bergerak badan, masyaAllah, tatkala itulah Allah datang dalam benak minda kita.

"Dan ingatlah ketika Tuhanmu memaklumkan,"Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih". [QS. Ibrahim, 14 : 7]

Harga selautan syukurku hanyalah setitis nikmatku di bumi. Ya Allah, terasa begitu tenang sekali malam ini. Walaupun diriku penuh dengan 'assignment', projek, 'research paper', namun, entah mengapa aku merasakan sangat tenang pada malam ini. Terima kasih ya Allah. 

Mungkinkah esok aku masih ada untuk menikmati ketenangan ini? Atau mungkin sahaja inilah ketenangan yang terakhir bagiku. Dosaku menggunung tinggi, hanya Allah sahaja yang tahu. Diri ini sudah banyak melakukan kesilapan. Masa terbuang begitu sahaja.

Imam Al-Ghazali pernah menanyakan soalan kepada anak-anak muridnya : 

"Apakah yang paling jauh?"

Pelbagai jawapan diberi dan tidak satu pun mengena.

Kemudian beliau menjawab, "Yang paling jauh adalah masa yang telah berlalu."

Ya Allah, rahmat-Mu sentiasa luas, dihamparkan kepada hamba-hamba-Nya. Aku tahu, malam ini aku insaf, tetapi tatkala aku memulakan hari yang baru, aku mula menjauhkan diri dari-Mu. Aku sentiasa memungkiri janjiku kepada-Mu. 5 kali sehari wajib aku berjanji kepadamu.

"Sesungguhnya solatku, ibadatku, hidupku, dan matiku hanyalah untuk Allah."

Namun, usai sahaja aku melipat sejadah, aku kembali kepada aku yang dahulu. Ya Allah...

Alhamdulillah, aku bersyukur kepadamu ya Allah, kerana diberikan ketenangan sebegini rupa. Sudah berapa lama aku tidak mendekatkan diri sedekatnya kepada-Mu. Aku tahu, walaupun hanya selangkah aku menuju kepada-Mu, beribu langkah pula Engkau rapat padaku.

"Wahai orang-orang yang beriman! Bertakwalah kepada Allah dan hendaklah setiap orang memerhatikan apa yang telah diperbuatnya untuk hari esok(akhirat), dan bertakwalah kepada Allah. Sungguh, Allah Mahateliti terhadap apa yang kamu kerjakan"
[QS. al-Hasyr, 59 : 18]

Andai esok aku sudah tiada lagi,
ingin sekali aku meminta kepada Allah,
agar diberikan masa untukku bertaubat.

Itulah manusia,
sentiasa kembali apabila terhimpit,
terlupa apabila senang.

Ya Allah, tetapkanlah hatiku ini. Semoga diri ini terus berada di atas jalan yang benar. InsyaAllah...



p/s : terasa ingin menulis entri, alhamdulillah, syukur ya Allah...



-freezer_always-
-4.14 a.m.-
-24/3/2011-

Ketenangan yang amat sukar dicari...

Monday, March 21, 2011

Permata Yang Dicari

3:48 AM Posted by freezer_91 3 comments
-a picture by ~byredis of deviantart-


3.44 a.m.
21/3/2011
Village Kesunyian



Hadirnya tanpa kusedari
Menggamit kasih cinta bersemi
Hadir cinta insan padaku ini
Anugerah kurniaan Ilahi

Lembut tutur bicaranya
Menarik hatiku untuk mendekatinya
Kesopanannya memikat di hati
Mendamaikan jiwaku yang resah ini

Ya Allah
Jika dia benar untukku
Dekatkanlah hatinya dengan hatiku
Jika dia bukan milikku
Damaikanlah hatiku
Dengan ketentuan-Mu

Dialah permata yang dicari
Selama ini baru kutemui
Tapi ku tak pasti rencana Ilahi
Apakah dia kan kumiliki
Tidak sekali dinodai nafsu
Akan kubatasi dengan syariat-Mu
Jika dirinya bukan untukku
Redha hatiku dengan ketentuan-Mu

Ya Allah
Engkaulah tempat kubergantung harapanku
Kuharap diriku sentiasa di bawah rahmat-Mu



p/s : sudah lama tidak mengupdate...=.="



-freezer_always-
-3.45 a.m.-
-21/3/2011-
Akan ku tunggu hari itu untuk menjemputmu...

Monday, March 7, 2011

Crazy

2:47 AM Posted by freezer_91 1 comment
-a picture by ~onemicGfx of deviantart-


Village 4
2.20 a.m.
7/3/2011


"Crazy" from Simple Plan. Just read and feel their lyrics. It's nice...:)


Tell me what's wrong with society
When everywhere I look I see
Young girls dying to be on TV
They wont stop 'til they've reached their dreams

Diet pills, surgery
Photoshop pictures in magazines
Telling them how they should be
It doesn't make sense to me

Is everybody going crazy?
Is anybody gonna save me?
Can anybody tell me what's going on?
Tell me what's going on
If you open your eyes
You'll see that something is wrong

I guess things are not how they used to be
There's no more normal families
Parents act like enemies
Making kids feel like it's world war III

No one cares, no one's there
I guess we're all just too damn busy
Money's our first priority
It doesn't make sense to me

Is everybody going crazy?
Is anybody gonna save me?
Can anybody tell me what's going on?
Tell me what's going on
If you open your eyes
You'll see that something is wrong

Is everybody going crazy?
Is everybody going crazy?

Tell me what's wrong with society
When everywhere I look I see
Rich guys driving big SUV's
While kids are starving in the streets
No one cares
No one likes to share
I guess life's unfair

Is everybody going crazy?
Is anybody gonna save me?
Can anybody tell me what's going on
Tell me what's going on
If you open your eyes
You'll see that something

Something is wrong
Is everybody going Crazy?
Can anybody tell me what's going on
Tell me what's going on
If you open your eyes
You'll see that something is wrong




-freezer_always-
-2.42 a.m.-
-7/3/2011-


Usaha yang mantap adalah digalakkan, tetapi beruntungnya apabila usaha itu ditambah dengan kebergantungan kita kepada Ilahi...

Saturday, March 5, 2011

Hati : Bermasalahkah Dirimu?

7:00 PM Posted by freezer_91 3 comments
-a picture by ~onixa of deviantart-



Taman Dalam Hati
3.08 a.m.
2/3/2011

"...Istikharah cinta memanggilku
Memohon petunjukmu
satu nama teman setia
Naluriku berkata..."



Lagu Istikharah Cinta alunan Sigma terus menerus berkumandang di gegendang telinga. Dua tiga minggu ni, hati ini terasa tidak begitu tenang. Entah ke mana menghilangnya ketenangan yang sebelum ini menjadi aset utama dalam melakukan setiap gerak kerja.

Terlalu runsing barangkali?
Terlalu sedih?
Terlalu kecewa?

Entahlah. Masih belum terjawab lagi semua persoalan itu. Apa yang penting sekarang ini aku memerlukan seorang sahabat yang mampu mengembalikan ketenangan aku. "Ketenangan", tidak terasa tatkala masih ada, namun sekali dia cuba menghilangkan diri, diri ini huru hara, tidak tentu hala. MasyaAllah. Sungguh, jarang sekali kita bersyukur kepada Pencipta ketenangan itu sendiri.

Tetikus di tangan sudah tidak tahu hendak dihalakan ke mana lagi. Cuba melihat gtalk, siapa yang masih 'online' lagi.

"Eh? Tak tidur lagi rupanya." getus hatiku.


palestinatercinta : Assalamualaikum.

zach : Waalaikummussalam. Xtidur lg?

palestinatercinta : Belum, masih belum tergerak hati nak tidur. Hati tak tentu hala la pulak...huhu

zach : Larhhh, kenapa pulak? Ce cite ce cite...hehe

palestinatercinta : Entahlah zack, aku sendiri pun tak tahu, kenapa la boleh hati bleh jatuh cinta tiba2 sahaja.

zach : Ouhhhh, masalah hati la ni rupanya. Ok2, citer sikit.

palestinatercinta : Macam nie zack, bnda nie dh lme dh, tp aku je yg bt senyap. Malaslah nk tegur2 dia. Tak baik pulak. Tapi aku takut la zack, adakah dia bleh baca isi hati aku nie? Hurm...

zach : Then???

palestinatercinta : Aku takut aku hilang dia, entahlah zack, hati ni asyik nak berbisik rindu je. Kalau tengok fb dia sahaja pun aku dah jadi tak tentu hala.

zach : Hurmmm...

palestinatercinta : ....

zach : Dalam usaha kita nak mendekatkan diri kita kepada Allah, akan ada banyak halangan yang akan cuba memesongkan kita dari mendekati Allah dan memikirkan pasal perjuangan. Ataupun dalam bahasa mudahnya adalah A'waridh.

palestinatercinta : A'waridh???

zach : A'waridh ini adalah nafsu, syaitan, orang kafir dan lain-lain lah.

palestinatercinta : Ouhhhhh....hehe

zach : Ada satu puisi yang ditulis yang berkata,"Apakah engkau risau terhadap apa yang Allah telah tentukan kepadamu???"

palestinatercinta : Hurmmm....Aku selalu sahaja fikirkan pasal jodoh aku. Adakah dia ataupun tidak? Entahlah...

zach : Ada satu hari tu, aku tanya ustaz, adakah 3 perkara iaitu rezeki, jodoh, dan ajal maut adalah perkara yang kita tak perlu usaha ustaz? Then, ustaz tu jawab,"Kita usaha, tapi kita tak risau". Kita usaha tapi kita bukan bergantung kepada usaha tersebut, sebab Allah memang dah jamin. Usaha kena seiring dengan tawakkal, 50-50.

palestinatercinta : Ok2....

zach : Kau tak perlu risau tentang benda ni sebab Allah dah jamin untuk kita, tambah-tambah lagi kita adalah orang yang menolong agama Allah.

palestinatercinta : Maksudnya?

zach : Haaaa, cuba tengok Surah Muhammad ayat ke-7. Tuliskan...

palestinatercinta : "Wahai orang-orang yang beriman! Jika kamu menolong agama Allah, nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu."
[QS. Muhammad, 47:7]

zach : Faham kan sekarang ni?

palestinatercinta : InsyaAllah...

zach : Kau perlu risau dan banyak fikir pasal perjuangan, umat, macam mana kedudukan kita di sisi Allah, syurga atau neraka, sebab perkara itu semua Allah tak jamin untuk kita.

palestinatercinta : Hurmmmm....

zach : Kau tak perlu memikirkan macam mana hendak mendapatkan redha muslimat tersebut, tapi fikirkanlah macam mana nak dapatkan redha Allah. Kerana jika benar muslimat itu jodoh kau, insyaAllah, Allah akan simpankan dia untuk kau.

palestinatercinta : Syukran zack....=)

zach : Afwan, xpe. Apa gunanya sahabat jika tidak saling ingat-mengingati. Oklah, aku nak beradu dahulu..hehe

palestinatercinta : Ouhhhh, ok2...salam.

zach : Wslm...


Apa yang telah aku lakukan Ya Allah...

Aku telah hanyut dengan perasaan ini. Aku hanyut dengan permainan perasaan ini. Aku khilaf Ya Allah. Aku terus termenung melihat skrin laptop seperti menunggu sesuatu akan muncul. Aku merenung kembali dosa-dosaku sebelum ini...


"...Bukanlah aku sengaja
Melindungi rasa di jiwa
Namun bimbang diri kan terleka
Hanyut dibuai angan dan mimpi indah
Hingga terabai segala cita
Sedang khayalan tak menjanjikan
Segunung kebahagiaan

Sebagai mahar hantaran..."


Lagu Mahar Cinta nyanyian Devotees sedang berkumandang. Terasa sedih di hati...






-freezer_always-
-7.00 p.m.-
-5/3/2011-


Kembali untuk melihat diri sendiri...