Layakkah Aku Untuk Terus Berada Di Atas Jalan Ini?

Tuesday, January 19, 2010

beTul jGk Kn..:p

5:00 AM Posted by freezer_91 4 comments
Assalamualaikum...

tergrak hti la plak nk tulis 2 post mlm ni...post kedua saya nk tlis ttg ape org kte....Other's People Views(lam thinking skills)..hak3..:p...sy cbe tuk bwk 2 wtak yg berbeza...dan inilah jdnya..hak3..:p..

SAYA KATA:

Alaa..rlax r..idup msh pnjg lg..kita kn bru umur 19..
Pnjg lg la..
Tua2 nnti kita taubatlah kuat2..
Biar kita nngis smpai hbis air mata..

SAYA JAWAB:

Orang muda bila dh hidup mmg xkn tua2..
Kecualilah jd mcm pakcik ni..dah btul2 tua..
Ingat orang muda..idup mmg msh pnjg..
Tapi belum tentu masih panjang lagi..
Entah2 esok lusa Izrail datang menjemput..

..................................................


SAYA KATA:

Exam tuh ssh la..
Kna blaja sggh2..
Bia ape org kte..
Jnji kita berjaya..
Alaa..hbskn tjuk ni jer..lps ni pergi smbhyg la..smbhyg pn kna cpt2..nnti xsmpt nk hbskn bcaan..mls la nk tdo n bgn qiam..baik bca buku smpai hbis..

SAYA JAWAB:

Exams tu senang aje..
Dah ada tarikh untuk diuji..
Dah ada syllabus untuk diikut..
Kalau ajal.. entah bila siapa pun tak tahu..
Banyak pula tu peringkat ujiannya..
Dan berapa bykkah kita tlh mmbca buku slps ajal?..
Munkar Nankir, Neraca Mizan..etc...etc...

....................................................

SAYA KATA:

Jadikanlah hari jadi kita sbg stu hri yg xdpt dlpakan..
Keluarkah dan celebrate lah dgn rkan2 dan dgn tmn istimewa..
Biarkn si dia dpt mnnjukkan btapa ksihnya dy kpda kita..
Pergilah dan raikanlah!!~..

SAYA JAWAB:

Setiap kali tibanya hari jadi kita..
Kita semakin dekat dengan kematian..
Ingatlah kematian xkre mse dan tmpt..
Dan ingtlah sjauh mna anda tlah memnfaatkn msa sthun anda yg lps..
Tmn istmwa dan rkan xkn tlg kita msk syurga dan xkn mmbela kita..sbb mreka pn ad dri sndri untuk dbela...

........................................................

SAYA KATA:

Hidup mstilh mncri psgn hdup yg btul2..
Perlulah bermula dr wktu sklh lg..
Mnyintai si dia dr sklh..
Mnyintai dgn spnuh htiku..
Ssgghnya dia la yg prtma dan trakhir..
Dan ak ykin..dialah yg terbaik buatku..I miss him!!!I love him!!!MISS U!!!~(yuckss~)

SAYA JAWAB:

Wawawawa..
Bercinta xslh..tp hndklh dgn cra yg btul..
Bknnya dr wktu sklh ke ape ke..
Mmg "suck"(sorry 2 say)..
Xsdar ke siapa spttnya kita cintai??
Xsdar kah siapa yg spttnya kita curahkah sgla prasaan kita??
Awek @ pkwe...apa sgtla..fkirla mnusia oii!!!~..
Xbleh ke kte tkrkn h bg "him" kt ats td jd hruf besar??
I miss Him!!!I love Him!!!!MISS HIM!!!
Taip mmg sng...tp mmbuatnya hny empunya dri yg thu...

........................................................

SAYA KATA:

Cari lah kerja yg hbat2..
Gaji besar2..
Baru hdup ini puas!!!~..

SAYA JAWAB:

Ye ke hati dah puas??
Dah cukup ibadah nak tmpah kubur luas-luas?
Dah siap kenderaan meluncur Siratul Mustaqim?
Dah ckup zikir untuk santapan rohani?
Dah ckup amal nak 'book' tempat Al-Firdaus?


WAHAI MANUSIA!!!SEDARLAH!!!BANGKITLAH!!!!LEPASKANLAH ALAS KAKIMU!!!!SUJUDLAH MENYEMBAH KEPADA YANG ESA!!!!

CRILAH CINTA YANG SEMPURNA!!!!TINGGALKANLAH SEGALA PERKARA YANG DIMURKAI!!!!TIDAK TAKUTKAH KAMU TERHADAP ALLAH KELAK??!!!~

sy mngglkan anda smua dgn stu soalan..jwbla dgn jjur...

Selama ini. kita sering igtkn siapa?Di sekolah..di ktil sblum kita tidur..sblum kita mkn..???....

kEraNa SeLemBar BuLu MaTa

4:04 AM Posted by freezer_91 1 comment
fuhss...seriously...dh lme xupdate blog ni..dh bersarang lme dh..nk kmas2 la skit blog ni...hri ni nk update la skit..hu3..maaf krana sdh lme xupdate blog ni..hu3...

mak aihh...labah2 pn ad lam blog ni..mmg sah2 dh lme xupdate nh..mne xnye..dh thn bru ni...n post yg lps adlh pd bln November thun lps..hu3..

mood..:..epi jer..:)

assalamualaikum...di sini saya ingin berkongsilah sedikit cerita..moga2 dpt mmberi pengajaran kepada kita semua...:)

Diceritakan di Hari Pembalasan kelak, ada seorang hamba Allah sedang diadili. Dia dituduh bersalah, menyia-nyiakan umurnya di dunia untuk berbuat maksiat. Tetapi dia berkeras membantah. "Tidak!! Demi langit dan bumi perkara itu adalah tidak benar. Saya tidak melakukan semua itu."

"Tetapi saksi-saksi mengatakan engkau sememangnya telah menjerumuskan dirimu sendiri ke dalam dosa," jawab malaikat. Orang itu menoleh ke kiri dan ke kanan, lalu ke segenap penjuru. Tetapi anehnya, ia tidak menjumpai seorang saksi pun yg sedang berdiri.

Di situ hanya ada dia sendirian. Makanya ia pun berkata,"di manakah saksi-saksi yg kau maksudkan? Di sini tidak ada seorang pun kecuali aku dan suaramu."

"Inilah saksi-saksi itu," ujar malaikat.

Tiba-tiba mata angkat bicara, "Saya sbg si pemerhati."
Disusul oleh telinga, "Saya sbg si pendengar."
Hidung pun tidak ketinggalan, "Saya sbg si pencium."
Bibir mengaku, "Saya sbg si perayu."
Lidah menambah, "Saya sbg si penghisap."
Tangan meneruskan, "Saya sbg si peraba dan peramas."
Kaki menyusul, "Saya yang dipakai lari ketika ketahuan."

"Nah!!! kalau kubiarkan, seluruh anggota tubuhmu akan memberikan kesaksian tentang perbuatan aibmu itu", ucap malaikat. Orang tersebut tidak dapat membela dirinya lagi. Dia telah putus asa dan amat berduka, sebab sebentar lagi bakal dihumbankan ke dalam jahanam. Padahal, rasa-rasanya ia telah terbebas dari tuduhan dosa itu.

Tatkala dia sedang dilanda kesedihan itu, tiba2 terdengar suara yg amat lembut dari selembar bulu matanya: "Sayapun ingin juga mengangkat sumpah sebagai saksi."

"Silakan", kata malaikat. "Terus terang saja, menjelang ajalnya, pada suatu tengah malam yg sunyi, aku pernah dibasahinya dengan air mata ketika dia sedang menangis menyesali perbuatan buruknya. Bukankah nabi pernah berjanji, bahawa apabila ada seorang hamba kemudian bertaubat, walaupun selembar bulu matanya saja yg terbasahi air matanya, namun sudah diharamkan dirinya dari ancaman api neraka?

Maka saya, selembar bulu matanya, berani tampil sebagai saksi bahawa ia
telah melakukan taubat sampai membasahi saya dengan air mata penyesalan."

Dengan kesaksian selembar bulu mata itu, orang tersebut dibebaskan dari neraka dan diantarkan ke syurga. Sampai terdengar suara kepada
para penghuni syurga:

"Lihatlah, Hamba Tuhan ini masuk surga kerana pertolongan selembar bulu mata." Firman Allah swt, "Demi masa, sesungguhnya manusia itu benar-benar berada di dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, yang ingat-mengingati supaya mentaati kebenaran, dan yang ingat-mengingati dengan kesabaran."

Surah Al-Ashr

dari Abdullah bin 'Amr R.A, Rasulullah S.A.W bersabda:
" Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat..."

igtlah whai mnusia..ssghnya hri smkn hmpr ke pnghujungnya..bertaubatlah...insaflah...dab muhasabahlah diri kita sendri..yg sdg mnulis ini pun msh byk kslpn..terlalu lemah dri ini rsanya...masing2 lah kita slg ingt mengingati antara satu sama lain...insyaAllah...:)

assalamualaikum......