Layakkah Aku Untuk Terus Berada Di Atas Jalan Ini?

Tuesday, December 21, 2010

Indahnya Zaman Itu...

7:25 AM Posted by freezer_91 2 comments

-picture by ~thymian of deviantart-


Baru-baru ini, ada seorang kawan rapat saya di YM bertanyakan saya.

Temanku: Eh, dah lama kita tak jumpa Asyraf kan?

Me: Haaaaaaaaaaaa??? Asyraf mana pulak ni? Ko ni, bia betul. Sape?

Temanku: Ishh!!!Kau ni. Kawan kita time kecik2 dulu la. Kan masa umur 7 tahun dia pindah ke Sarawak. Takkan tak ingat kot. Selalu je main-main masa kecik dulu.

Ingatan aku mula masuk kembali. Cuba untuk mengingati sepenuhnya. Sampai satu saat, ya!!!Ingat!! Rasa nak ketawa pun ada. Macam mana la boleh saya boleh lupa kawan baik sendiri. Mungkin saya dengan dia sudah lama tidak berjumpa. Saya dengan dia bagaikan isi dengan kuku, selalu sahaja main sama-sama ketika kecil dulu. Keluarga saya dan dia memang rapat. Pertanyaan rakan saya itu telah menarik saya kembali ke zaman dahulu. Termenung sendirian. Teringat kisah zaman kecil-kecil dahulu.

Bersuka-ria. Bermain di halaman rumah. Gelak ketawa tak habis-habis. Boleh dikatakan hidup ketika kecil memang tiada kekangan. Hidupnya penuh dengan suka sahaja. Selepas dari itulah, baru saya sedar, bahawa memang zaman kanak-kanak tiada gantinya.

Kita semua membesar dengan menonton G-Force, Transformers, Teletubbies, Sailormoon, Mickey Mouse, Ninja Turtles, Keluang Man. Tak lupa juga kita kepada Usop Sontorian. Animasi yang paling mantap la pernah tengok zaman itu. Sekarang ni boleh dikira sebagai Upin & Ipin la. Nanti dulu, tak habis lagi, sanggup tak nak pergi sekolah semata-mata nak tengok Dragon Ball. Dragon Ball dahla hari Ahad, dan di Kelantan, Ahad sekolah, dan terpaksa la kadang-kadang buat sakit perut tak nak pergi sekolah, sebab nak tengok Dragon Ball. Dulu-dulu, bangun awal je, pukul 7 pun dah bangun pada hari minggu, sebab? Mestila nak tengok kartun. Sekarang? Pukul 9 pun belum tentu bangun.

Habis je solat Asar, terus keluar pergi main-main entah ke mana. Lesap sekejap. Kawan-kawan yang ajak. Bukan saya yang nak pergi.:D. Nak dekat-dekat waktu Maghrib dah mula berlegar di kawasan rumah. Tapi belum masuk lagi, tengah bermain lagi. Main la apa-apa yang ada. Biasanya kalau malas nak pergi main jauh-jauh. Main dekat kawasan rumah sahaja. Badminton pun jalan. Teringt pula masa Thomas Cup. Tak ingat tahun berapa. Masa tu Malaysia lawan Indonesia, keputusan 2-2. Set terakhir semuanya mengharapkan Hafiz Hashim yang main. Hafiz masa tu memang terkenal. Habis satu Kelantan main badminton gara-gara dia. Biasala, anak Kelantan terkenal di serata dunia. Tapi, yang keluarnya abang dia. Hashim juga, tapi Roslin Hasim. Dan keputusan 3-2 Malaysia kalah. Walaupun dah Maghrib, belum masuk lagi, selagi Abah belum keluar memanggil suruh masuk. "Adik!!Masuk!!Gelap dah ni!!!". Masuklah saya ke dalam rumah. Jumpa esok pula ya kawan-kawan.

Keesokan paginya. Punyalah bangun awal nak pergi sekolah. Sebab abah tak nak jalan sesak. Biasanya, saya lah antara murid yang sampai paling awal sekali. Kemudian, duduk sahaja dalam kelas, tengok kiri, tengok kanan, termenung. Sampailah pukul 7 lebih, dah ramai kawan-kawan datang. Rehat masa sekolah rendah 45 minit rasanya. Bunyi je loceng rehat. Terus berlari pergi ke kantin. Sebelum orang ramai. Masa tu, duit bekal ke sekolah hanya RM1.50 sahaja. Dah lebih pada cukup dah tu. Air, 20 sen, nasi, 80 sen, seringgit semuanya. 50 sen lagi simpan, buat beli lepas tamat waktu sekolah nanti. Kadang-kadang dapat simpan penuh, RM1.50. Sebab makan Rancangan Makanan Tambahan(RMT). Bukan berniat jahat, tapi dah tak habis, cikgu suruh habiskanla. Apa lagi, makan la, dua bekas pun jadi.

Habis sahaja makan, terus berkumpul. Panggil ramai-ramai. Apa lagi, nak main la tu namanya. Main hide-n-seek. Kalau tak kena cari, memang la best, tapi masalahnya kalau kita yang kena cari, itulah yang menjadi masalah besar. Mulalah bagi alasan, lepas makan nak pergi perpustakaanlah, nak baca buku. Padahal dah tak nak main, sebab kena cari. Susah la macam tu. Tak suka. Habis sahaja waktu rehat, sambung esok pula.

Ada lagi...

Pernah sekali tu cikgu tanya. "Siapa sini ayah dia dah mati?". Saya pun masa tu macam blur je. Nak angkat ke tak. Tanya dulu kawan. "Eh, cikgu cakap apa ah?". Dan dengan yakinnya kawan saya terus jawab. "Kau angkat je, ayah kau kan dah mati". Saya pun angkat tangan. Dahla seorang pula tu. Lepas tu, cikgu bawa saya untuk disoal siasat. Mungkin untuk bagi biasiswa.

"Ayah awak dah mati?".

"Errr..".

"Err.. ye cikgu".

"Bila ayah awak mati?".

"Errr..minggu lepas cikgu".

"Jadi betullah ayah awak dah mati. Ayah awak Ab. Malek ni dah mati?".

"Eh???"

"Takla cikgu, ayah kepada ayah saya yang mati".

"Errr...", cikgu pelik.

"Ok, awak boleh keluar sekarang", cikgu memberikan arahan.

Masa itu, barulah saya sedar bahawa sudah dipermainkan oleh kawan saya sendiri. Huh. Malu yang teramat sangat.

Lagi dan lagi...

Pada suatu petang, matahari memancar terik. Cuaca panas. Tetapi tetap setia menunggu kehadiran bapaku yang tersayang untuk menjemputku di sekolah. Sampai sahaja abah, saya terus ambil beg, dan berjalan seperti biasa ke arah kereta. Tapi, entah macam mana, hari tu, langsung tak ingat bahawa kat depan ada longkang. Mata tak tahu letak kat mana. Jalan terus sahaja. Kemudian, dipendekkan cerita, kakiku sebelah telah terjunam masuk ke dalam longkang. Penuh air. Adoii. Macam mana la boleh lupa nak langkah longkang. Kan dah malu satu badan. Punya la malu, sampai boleh terfikir dah tak nak pergi sekolah dah.

Zaman kanak-kanak dahulu, pemadam lah senjata yang paling penting. Ya. Lawan pemadam. Siapa kalah, pemadam dia kena rampas. Siap buat liga lawan pemadam lagi. Tapi apakan daya, kalah di peringkat awal. Tapi asal cikgu tak masuk kelas, mesti lawan pemadam lah. Atau..atau..atau... Main tudung botol!! Ingat? Ambil tudung botol, jadikan bola. Memang best la. Menguji mata. Melihat benda sekecil tudung botol di kalangan pemain. Kadang-kadang, kecewa juga, sebab tudung botol habis. Sanggup bawa dari rumah sebab nak main. Ada satu hari, entah macam mana, tudung botol disepak terlalu tinggi dan lekat di atas papan hitam. Salah seorang dari kami pun panjatla papan hitam untuk ambil tudung botol tu, tapi sekali dengan papan hitam pun jatuh. Senyap. Cikgu datang bawa rotan. Habis satu kelas kena rotan. Yang tak bersalah pun kena sebab tak nasihat. Kan dah padan muka.

Ingat lagi tak cerita Dash Yankuro? Alaa, kereta Tamiya? Sanggup berlapar semata-mata nak kumpul duit nak beli kereta Tamiya. Mahal pula tu. Lepas beli, nak upgrade pula. Beli enjin sahaja. Yang paling tiptop la. Nak lawan, mana paling laju. Ingat tak?

Internet? E-mail? Youtube? Apa semua tu? Pelik benar bunyinya. CD? Apa tu? Yang tahu hanyalah kaset tape yang besar tu. Movie semua tengok guna benda tu je. Playstation? Apa tu. Yang pernah main hanyalah game yang guna tape. Itu pun dah kira canggih tahap tak ingat dah. Punyala mahal tape. Nak dekat RM60 per tape. Sekarang? Huh. Masa sekolah abah ambil, simpan dalam bilik, tak bagi main. Waktu cuti hujung tahun sahaja, mulalah main tak ingat dunia. Sampai nak meletup tv pun ada juga.

Siapa cakap dia tidak pernah main bola kaki tiga, memang, dia tidak punya zaman kanak-kanak. Ambil 3 selipar buat. Guna bola tenis, kalau bola tenis hilang. Guna bola sepak pula. Tapi kalau kena bola sepak tu, memang lebam-lebam la badan. Tapi seronok!! Pihak yang menang adalah pihak yang dapat bina balik selipar dalam masa yang tersingkat.

Akhir sekali, tanpa disedari, diri ini semakin hari semakin meningkat dewasa. Rakan-rakan sewaktu kecil dahulu semuanya berpecah. Ada yang pergi ke asrama penuh, MRSM, dan ada juga yang berpindah. Namun, kenangan sewaktu kecil adalah kenangan yang paling indah.

Jika kita tengok kanak-kanak zaman sekarang, mereka sudah ada facebook sendiri, telefon bimbit, main Playstation 3. Tiada lagi permainan galah panjang(choh bak kata orang Kelantan). Tiada lagi bola kaki tiga. Tiada lagi Usop Sontorian. Mungkin ada sesetengah, tetapi peratusnya amatlah sedikit.

Sekarang, budak-budak lebih terdedah kepada zaman teknologi. Teknologi yang semakin hari semakin berkembang pesat. Namun, itulah dunia, sentiasa berkembang dengan peredaran zaman. Mungkin 20 atau 30 tahun lagi, anak-anak kita sudah tidak kenal apakah itu Deng Dang. Yang tahu hanyalah eBay, Amazon, etc.

Itulah zaman yang tidak mungkin kita pernah lupakan. Walaupun kita sudah meningkat dewasa, zaman itulah yang membentuk kita menjadi kita hari ini. Menjadi seorang yang boleh berbakti kepada agama, bangsa, dan negara. InsyaAllah.

Tanpa disedari, diri ini tersenyum sendirian, mengenangkan betapa indahnya zaman kanak-kanak dahulu. Ingin sekali kembali ke zaman dahulu dan lihat bagaimanakah gelagat kita dahulu. Sentiasalah ingat zaman kanak-kanak kita, dan jangan sesekali kita lupakan sahabat yang bersama-sama kita dahulu. Kerana mereka, kita dapat mengenal erti hidup. Keseronokan bersahabat yang ada pada mereka. Jangan biarkan ia ditiup angin dan hilang seperti meletupnya buih-buih yang berterbangan di udara.

Everyone is good for something...

p/s : Terbaca akhbar Metro. Budak perempuan berumur 14 tahun dibunuh oleh rakan lelakinya yang berumur 15 tahun. MasyaAllah, betapa kejamnya dunia sekarang. Budak sekecil itu sudah pandai untuk membunuh. Apatah lagi orang dewasa? Sama-sama lah kita menghayatinya dan memohon agar kita semua dijauhkan dari benda-benda sedemikian.



-freezer_always-
-7:25 a.m.-
-23/12/2010-

2 comments :