Layakkah Aku Untuk Terus Berada Di Atas Jalan Ini?

Tuesday, September 22, 2009

bILa mAuT dAtAnG mEnJemPut....

3:10 AM Posted by freezer_91 No comments
Assalamualaikum,

sedikit perkongsian untuk kali ini..

pernahkah kita terfikir akan kematian?

"MATI"..satu perkataan yang terdiri daripada empat huruf sahaja. Tetapi perkataan tersebut boleh sahaja terjadi kepada kita pada bila2 masa sahaja. Mungkin ketika anda membaca 'post' saya ini. Hanya Allah sahaja yang Maha Mengetahui.

BILA MAUT DATANG DENGAN TIBA-TIBA

Aku bimbang ..sangat bimbang ..
Bagaimanakah kalau sekarang..aku mati?
Sembahyangku masih banyak yang belum terqada'..
Ingin membayar puasa yang tertinggal..masih belum terbayar..
Hutangku masih berlambak-lambak..
Dosaku dengan orang lain masih banyak yang belum termaaf..
Segala ilmu-ilmu yang dituntut masih belum aku gunakan ke arah kebaikan..
Kewajipanku sebagai seorang khalifah di atas muka bumi ini masih belum terlaksana..

Aku bimbang..sangat bimbang..
Apakah aku akan diberi VIP Welcome di alam barzakh oleh Munkar dan Nankir dengan senyuman yang manis lagi menawan??
Atau ............apakah aku akan dibelasah oleh samseng-samseng alam barzakh??
Apakah aku dapat menahan sakit tatkala ular kubur datang menggigitku akibat sembahyangku yang amat sedikit??

Aku bimbang..sangat bimbang..
Apabila Maghrib masuk..semua orang ke surau menyembah Allah..
Aku masih lagi dalam perjalanan pulang ke rumah..
Orang tengah bertasbih, bertahmid, dan berzikir memuji Tuhan..
Aku tertidur akibat keletihan melakukan aktiviti seharian..
Orang menggunakan masa mencari keredhaan Tuhan..
Namun, aku masih membuang masaku dengan perkara-perkara yang lagha..

Entah bagaimana nasibku jikalau esok subuh Izrail datang bertandang untuk menjemputku..
Bagaimanakah nasibku..setelah meninggalkan dunia yang penuh dengan kezaliman ini??

Aku bimbang..sangat bimbang..
Kerana imanku masih belum cukup untuk membolehkan aku meninggalkan dunia ini dengan aman..
Ketika aku di dalam kubur..adakah orang yang akan mendoakanku??
Siapa akan menyedekahkan bacaan Yasin dan surah2 Al-Qur'an??
Buat meredakan siksa kubur yang datang tanpa kasihan..
Siapakah yang akan mengenang nasibku ketika aku berada di dalam kubur nanti??
Hilang aku dari pandangan..hilanglah aku dalam kenangan..
Kerana aku bukanlah orang-orang yang ternama yang berada di dalam kubur yang tersergam indah..
Oleh itu..kenapa aku kurang berusaha menyiapkan bekalan supaya di kubur nanti aku diberi VIP Welcome??
Kenapa aku terus lalai dengan duniawi dan bukannya mengejar akhirat??
Adakah kita mahu terus alpa dalam keadaan sekililing yang sedia alpa??

Aku bimbang..sangat bimbang..

Wahai saudara2ku yang terus leka dengan duniawi di luar sana..
Kembalilah ke jalan yang benar..
Berjihadlah di jalan Allah..
Kerana hanya dengan itulah kita dapat menjadikan kita seorang insan yang mulia..
Berhentilah menjadi sahabat syaitan..
Agar hidupmu mendapat keredhaan Allah S.W.T.

dan..

sebelum engkau kembali kepada-Nya...

ingatlah slogan yang sentiasa menjadi prinsip di dalam diri saya..

"MATI SYAHID ATAU HIDUP MULIA"...

pilihlah...=))

Sekian...=))

0 comments :

Post a Comment