Layakkah Aku Untuk Terus Berada Di Atas Jalan Ini?

Monday, September 21, 2009

beReHat sEbEnTaR bErSaMa....=))

1:07 AM Posted by freezer_91 No comments
3 Remaja Bermasalah

Di sebuah kampung ada 3 orang remaja yang suka lepak. Salah seorang daripada mereka bernama Ali, dan dua orang lagi Budin dan Ciko. Aktiviti seharian mereka adalah melepak dan telah menyebabkan tok imam tak senang duduk. Pada suatu hari tok imam cuab untuk mentarbiyyah mereka bertiga.

Maka berlakulah beberapa insiden cabar-mencabar. Tok imam tu mencabar si mangkuk 3 ekor tu ke surau pada waktu Maghrib nanti.

Si Ali pun berkata, "Tok imam ingat kami ni jahil sangat ke? Ok, nanti kami buktikan yang kami bukan la jahil sangat seperti yang tok imam sangkakan".

Maka apabila hampir masuk waktu Maghrib dan pergilah mereka bertiga ke surau.

Tok imam pun menyuruh Ali untuk azan. Tanpa berlengah terus sahaja Ali azan, "Allah Ta'ala... Allah Ta'ala...". Dengan segera tok imam merampas mikrofon daripada Ali dan menyuruh Tok Bilal azan semula. Maka, terserlahlah kejahilan Ali.

Selepas iqamat, masa nak sembahyang tok imam pun mengangkat takbiratul ihram. Yang menjadi masalahnya, tok imam sekali angkat takbir xkhusyuk, dua kali pun xjuga, tiga pun masih lagi xkhusyuk.

Masuk je kali ke-empat, Budin memanggil tok imam. "Tok, tok duduk kat belakang, biar saya jadi imam." Tok imam pun undur la ke belakang.

Budin pun mengangkat takbiratul ihram. "Allahu akbar!" Maka para makmum pun ikut sama mengangkat takbiratul ihram dan memulakan solat. Tiba-tiba je si Budin ni berpusing ke belakang dan berkata, "Haa, tengok! Sekali je saya buat tokkkk!! Takkan la itu pun susah!!" Lalu batallah solat Budin. Yang lain-lain pun ikut berhenti sambil ketawa terbahak-bahak.

Tok imam pun mintak pulak si Ciko jadi imam. Si Ciko pun terus ke depan menjadi imam solat tersebut bermula dari takbir sampai le habis sembahyang. Siap dgn wirid-wiridnya sekali. Punyalah respek tok imam kat si Ciko niii...

Lepas solat, tok imam pun tak habis2 memuji si Ciko ni... Tapi dgn bongkaknye si Ciko berkata,

"He hee, itu belum ambil wuduk lagi tu tok imam. Kalau tak, lagi dahsyat la saya sembahyang. He heee..."

kua3....hak3...

p/s-->semoga terhibur dengan karya yang tak seberapa ini...=))

0 comments :

Post a Comment