Layakkah Aku Untuk Terus Berada Di Atas Jalan Ini?

Friday, September 3, 2010

SuAsAnA dI sAnA...

3:53 PM Posted by freezer_91 1 comment
Imam Abu Daud dan al-Hakim meriwayatkan drp Hasan al-Basri daripada Aisyah r.ha. isteri Nabi s.a.w., ia berkata: “Suatu hari aku teringat akan neraka sehingga membuatku menangis. Rasulullah s.a.w. lalu bertanya kepadaku, ‘Apa yang membuatmu menangis?’ Aku menjawab: ‘Aku teringat akan neraka, lalu aku menangis. Apakah anda akan mengingat keluarga anda nanti pada hari kiamat?’”



Rasulullah s.a.w. menjawab yang bermaksud: “Adapun pada saat tiga keadaan, maka tidak ada seorang pun yang akan mengingati orang lain. Iaitu (pertama) pada saat penimbangan (amal) hingga ia tahu timbangan kebaikannya lebih berat atau lebih ringan. (Kedua) pada saat buku-buku catatan amal beterbangan hingga ia tahu buku itu jatuh ke tangan kanannya, tangan kiri ataukah dari belakangnya? Dan (ketiga) pada saat melintasi titian (sirat) yang terletak di atas neraka hingga ia melaluinya.”

1 comment :